Kieli ja usko

Kieli ja usko tähän kuuluu oikeastaan lisäksi arkkitehtuuri. Baabelin torni on alku kestävälle rakentamiselle. Alku uskolle, että ihminen pystyy rakentamaan pelastustorninsa itse. Jumala vaikutti kieleen niin, ettei tainnut tulla valmista, kun eivät ymmärtäneet puhetta. Sotilashenkilönä olen pitänyt muutaman käskynjaon. Miehet ryhmiteltiin taitojen ja tehtävien mukaan. Annettiin täsmällinen tehtävä ja he ymmärsivät mistä on kyse.

Baabelissa eräänä aamuna väki kokoontui käskynjaolle. Pääarkkitehti alkoi jalkaa tehtäviä, mutta kukaan ei ymmärtänyt mitä hän sanoi. Jos koitti kysyä vierustoverilta, niin hän ei ymmärtänyt kysymystä eikä oletettua vastausta. Hämmennys on ollut täydellinen. Kun jossain vaiheessa kävin Venäjän puolella ja aloin kuunnella inkeriläisten puhetta, niin hyvä mielikuvitus oli suureksi avuksi. Kun vunukalla oli eksamit ja poika oli välismaalla, niin hetken piti miettiä, mistä nyt puhutaan. No, siinä oli tullut vaikutteita myös vironkielestä.

Kieli on erikoinen asia. Se muuttuu ajan saatossa. Suomenkieltä puhutaan Suomen lisäksi Ruijassa, Pohjois Amerikassa, Siperiassa ja muualla Venäjällä. Kieli on kehittynyt kaikkialla. Jos nyt kokoaisimme joukon, jossa olisi kaikista maailman kolkista suomea puhuvia ihmisiä, ymmärtäisivätkö he toisiaan? Siinä on kaksi mahdollisuutta: Jos olisivat kiinnostuneita, niin ainakin yrittäisivät ymmärtää ja varmasti ymmärtäisivät ainakin osan, ehkä keskeisimmän osan. Jos taas tilanne olisi vastenmielinen, niin luovuttaisivat heti yrittämisen. Joku väittäisi toista ihan erikieliseksi. Pohjois-Ruotsissa puhutaan erästä sorttia suomea, mutta he eivät tunnusta puhuvansa suomea, vaan meänkieltä.

Jos ajattelemme hengellistä elämää Uudentestamentin aamusta alkaen, me tiedämme, että on ollut yksi sydän ja yksi mieli. Kaikki sai siis alkunsa yhdestatoista miehestä ja muutamista naisista. He puhuivat samaa kieltä. Olivat seuranneet samaa Mestaria. Olivat kuulleet suurinpiirtein samat opetukset. Olivat nähneet samat ihmeet. Kuitenkaan eivät voineet taata samanlaisen uskon säilymistä edes paria kolmea sukupolvea. Apostolinen uskontunnustus sanoi ja sanoo perusasiat yksinkertaisessa muodossa. Jeesuksen opetus kastamisesta on yksinkertainen. Jeesuksen opetus ehtoollisesta on yksinkertainen ja liturgiasta kerrotaan oleellinen: Hän otti leivän kiitti ja mursi ja sanoi ne perin tutut sanat.

Jälleen on kysymys siitä, haluammeko yrittää ymmärtää toista uskovaa vai inhoammeko häntä? Mikä aiheuttaa hajaannuksen? ”Valkeuden enkeli”, joka antaa ylimääräistä viisautta. Raamattu sanoo viimeisessä kirjassaan: Jos joku lisää tai ottaa pois… Varoitus on vakava, mutta ei tunnu hätkäyttävän! Joku saa aikaan tuhansia sivuja aiheesta, joka on Raamatussa sanottu muutamalla lauseella. Joku lukee Raamatuista ihan silmät kirkkaana valtavia selityksiä miksi asia ei ole niin mitä Raamatussa sanotaan. Joku on sitä mieltä, että Paavalin opetus seurakuntaviroista ei ole enää voimassa. Pyhä Henki ei enää voi ilmoittaa tulevia asioita. Vaikka Jeesus lupasi toisen puolustajan, joka opettaa ja muistuttaa.

Itse asiassa onkin oikein, että ihmisten kyhäykset sortuvat ja rikkoutuvat, että oleellinen kirkastuisi ja Pyhän Hengen tuuli puhaltaisi synnin sumun Suomen Siionista pois!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s